Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć Book Cover Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Poradniki dla rodziców
Bliżej Przedszkola
2012
A4, miękka
327
Książka pożyczona od Gosi

Książka Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu. Jak świadomie je wychowywać i uczyć.” została mi polecona (i pożyczona) przez zaprzyjaźnionego pedagoga, gdy wspomniałam, że chciałabym nieco bardziej zgłębić temat nauki matematyki z przedszkolakiem. Rodzicom przedszkolaków nazwisko Pani Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej może być znane, bo faktycznie w ofercie edukacyjnej niektórych przedszkoli można trafić na informację, że zajęcia z matematyki w przedszkolu są prowadzone wg jej programu.

Ja z nazwiskiem Pani Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej spotkałam się po raz pierwszy właśnie przy okazji lektury książki „Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu”. Książka podzielona jest na dwie części:

1 – Wprowadzenie do mądrego wychowanie dzieci w domu i przedszkolu

Pierwsza część książki trochę jakby nie była dla mnie. Omówione w niej zostały kwestie indywidualnych różnic w rozwoju psychoruchowym dzieci, problemy adaptacyjne Maluchów przychodzących do przedszkola czy też kwestia konstruowania programów wychowania przedszkolnego.

W pierwszej części poruszone zostały także kwestie związane z tym, jak dzieci się uczą, jak je wspierać w nauce, dlaczego grupy różnowiekowe są korzystne dla dzieci i jak to jest z tymi karami i nagrodami. Ta tematyka chociaż nieco już mi znana, bo dość często poruszana w innych pozycjach książkowych dla rodziców i pedagogów, była dla mnie już znacznie ciekawsza. Autorki podchodzą do omawianych zagadnień naukowo, ale czytelnikowi prezentują je w zjadliwej formie, przez co tekst jest wartościowy i zrozumiały.

2 – Wychowanie oraz kształtowanie umiejętności dzieci w domu i przedszkolu

Część druga książki jest znacznie bardziej obszerna od pierwszej i omawia konkretne umiejętności dzieci:

  • kształtowanie własnego JA i poznawanie otoczenia,
  • mądra i odpowiednio długa zabawa jako proces uczenia się,
  • czynności samoobsługowe z uwzględnieniem możliwości Maluchów,
  • dostrzeganie i korzystanie z regularności oraz przewidywanie co będzie dalej (na podstawie tego rozdziału przygotowałam wpis: Prosty sposób na mądrą bajkę),
  • łączenie przyczyny ze skutkiem, rozumienie przeciwieństw, zależności,
  • sprawność ruchowa,
  • skupianie uwagi,
  • liczenie i ustalanie ile jest elementów po dodaniu lub odjęciu kilku obiektów,
  • słuchanie i śpiewanie,
  • świadomość samego siebie i budowanie relacji z innymi (metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne),
  • łączenie i grupowanie obiektów,
  • realizowanie złożonej działalności w tym nauka wierszyków, wypowiadanie się w rysunku, rozpoznawanie i nazywanie kolorów, a także radzenie sobie z trudnościami.

Większość  rozdziałów podzielona jest według schematu na trzy części:

1 – wprowadzenie do tematu
2 – zestaw przyborów potrzebnych do realizacji zabaw w zakresie danej umiejętności
3 – propozycje zabaw

W ten sposób czytelnik dostaje prawdziwy zastrzyk wiedzy opartej na badaniach, teoriach i własnym doświadczeniu autorek. Dodatkowo otrzymuje praktyczne zalecenia, jak tę wiedzę wykorzystać. Proponowane zajęcia nie są wymagające, więc szybko rodzic może je włączyć do codziennych zabaw z dzieckiem. Oczywiście, o ile już się w nie z dzieckiem nie bawi nawet nie zdając sobie sprawy, jak pozytywny wpływ mają one na Malucha. To właśnie zaskoczyło mnie w lekturze tej książki najbardziej. Mimo naukowych podstaw pewnych zaleceń dla rodziców, ostatecznie większość zabaw mających pozytywny wpływ na rozwój naszych dzieci realizujemy intuicyjnie, trochę przy okazji. Najważniejsza zdaje się otwartość na sygnały jakie płyną od dziecka i zaangażowanie.